امید قالیباف * کارشناس مسائل اقتصادی

واردات خودروهای دست‌دوم در صورت تخصیص ارز ازسوی بانک مرکزی به صورت کامل اجرایی خواهد شد. اقدامی که بسیاری را به تغییر در بازار خودرو، ریزش قیمت‌ها و واقعی شدن آن باتوجه به نرخ ارز امیدوار کرده است. در همین زمینه امید قالیباف، سخنگوی سابق وزارت صمت و کارشناس مسائل اقتصادی به بیان نظرات خود پرداخت.

به نظر شما واردات خودروهای کارکرده تا چه اندازه اجرایی خواهد شد؟

با تایید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصوبه مجلس قانونی و لازم‌الاجراست. مرحله بعد ابلاغ قانون به دولت و گام بعدی تهیه آیین‌نامه اجرایی و درنهایت ابلاغ به وزارت صمت برای اجراست که البته هر مرحله زمان‌بر خواهد بود؛ بنابراین بعید است حداقل تا دو ماه دیگر قابلیت اجرا داشته باشدالبته در اجرای این طرح، موانع جدی پیش روی قانون وجود دارد که باید بررسی و رفع شوند.

مهم‌ترین آن‌ها عبارتنداز تامین ارز (که بانک‌مرکزی به راحتی تامین نخواهد کرد؛ مگر آنکه اجازه دهد منشأ ارز خارجی باشد) و اخذ مجوزهای سازمان محیط‌زیست و استاندارد. بنابراین اجرای قانون واردات خودرو کارکرده ( با فرض وضع موجود ارزی و تحریمی) کار ساده‌ای نخواهد بود اما شدنی است.

در چه صورت می‌توان به تاثیر این اقدام در بازار خودرو امیدوار بود؟

نکته مهم این است که آیین‌نامه اجرایی چگونه تنظیم شود. اگر آن‌طور که پیش‌تر، در پیش‌نویس پیشنهادی وزارت صمت آمده بود، افراد حقیقی حتی بدون داشتن کارت بازرگانی بتوانند خودرو وارد کنند، می‌توان به اثر تنظیم بازاری این قانون خوش‌بین بود اما اگر نظیر قانون واردات خودروهای نو، آیین‌نامه سختگیرانه تنظیم شود، خودِ قانون به مانع اجرای آن تبدیل خواهد شد و کم‌اثر می‌شود.

در هر حال تاثیر روانی قانون در همین دو سه روز گذشته هم با ریزش قیمت خودروهای خارجی کارکرده در بازار قابل‌مشاهده است. پس اگر به موانعی که اشاره شد، توجه نشود، باردیگر می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد.

بحث واردات خودروهای کارکرده سال گذشته هم مطرح شد اما چرا در نهایت اجرایی نشد؟

سال گذشته، مصوبه خوبی در مورد واردات خودرو کارکرده از مناطق آزاد وجود داشت که درنهایت مجمع تشخیص آن را رد کرد. بنابراین پیشنهاد و راهکار این است که به جهت تسریع در واردات خودرو کارکرده و استمرار کاهش قیمت‌ها، همان مصوبه اجرایی شود.