مصوبه اسقاط خودرو

طرح اسقاط در برابر واردات قطعات در بودجه ۱۴۰۰تصویب شد
افزایش ۵۰ درصدی اسقاط خودروهای فرسوده با مصوبه جدید مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی یکشنبه ۲۹ بهمن ماه مجلس شورای اسلامی صدور گواهی اسقاط خودرو به ازای هر ۲۰ هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین را تصویب کردند. با اجرا شدن این مصوبه میزان آمار سالیانه اسقاط خودروهای فرسوده از ۳۰۰ هزار دستگاه به ۴۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید. این طرح موجب می شود تا علاوه بر کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت، صنایع خودروسازی و قطعه سازی کشور توسعه یابد.

نمایندگان مردم در نشست علنی عصر یکشنبه ۲۹ بهمن ماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۹۸ با بند ۴ الحاقی تبصره ۷ ماده واحده موافقت کردند.

در این بند آمده است؛ به ‌منظور تسریع در امر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها و حمایت از تولید داخل، گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای ترخیص محموله قطعات وسایل نقلیه موتوری اعم از قطعات خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت، به ازای هر ۲۰ هزار دلار ارزش قطعات وارد شده با احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (سیف)، یک گواهی اسقاط خودرو أخذ نماید.[۱]

افزایش سالانه ۱۵۰ هزار گواهی اسقاط با اجرایی شدن این مصوبه

با اجرایی شدن طرح «اسقاط در برابر واردات قطعات» با توجه میزان واردات قطعات، حدودا ۱۵۰ هزار تقاضا برای اسقاط خودرو افزایش می یابد. بطوریکه هم اکنون ۳۰۰ هزار گواهی اسقاط صادر می شود و با اجرایی شدن مصوبه اسقاط در برابر واردات قطعات این رقم به عدد ۴۵۰ هزار گواهی اسقاط در سال خواهد رسید. بنابراین خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور حدودا ۱.۵ برابر می شود.

توسعه بازار صنایع خودروسازی نتیجه اجرا شدن طرح اسقاط در برابر واردات قطعه

بر اساس طرح مورد نظر وقتی که گواهی اسقاط خودرو از ۳۰۰ هزار گواهی به ۴۵۰ هزار گواهی افزایش یابد، میزان خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور بیشتر شده و در نتیجه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار خودروی جدید به فروش می رسد؛ این اقدام سبب می شود تا صنایع خودروسازی توسعه یابد. از طرفی با فروش بیشتر خودروهای جدید، صنایع قطعه سازی کشور نیز رونق پیدا می کند و موجب اشتغال بیشتر در این بخش می شود.

با اجرا شدن این طرح و تولید ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار خودروی بیشتر، میزان تقاضا برای قطعات وارداتی هم افزایش پیدا می کند و واردکننده قطعه می‌تواند قطعه بیشتری وارد کند و در این فرآیند متضرر نمی شود.

لازم به ذکر است با اجرایی شدن این طرح، قیمت قطعات وارداتی با در نظر گرفتن افزایش قیمت ارز به میزان حدودا ۲ درصد افزایش می یابد و این افزایش ۲ درصدی قیمت قطعات وارداتی، زمینه حمایت از قطعه‌سازان داخلی را فراهم می کند و سبب می شود تا قطعات داخلی راحت تر فروخته شود.

کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت نتیجه اجرا شدن این طرح

چالش آلودگی هوا موجب می شود هر ساله حدودا ۳ هزار نفر جان خود را در پایتخت از دست بدهند. همچنین بر اساس گزارش سیاهه انتشار تهران که در سال ۹۵ توسط شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران منتشر شد، ۸۵ درصد آلودگی هوای شهر تهران را وسایل نقلیه تشکیل می دهند.

بنابراین با اجرا شدن این طرح و افزایش ۱.۵ برابری میزان اسقاط خودروهای فرسوده می توان امیدوار بود تا میزان آلودگی هوا نیز کاهش یابد.

اضافه بر این بر این با افزایش اسقاط خودروهای فرسوده صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف سوخت صورت می گیرد. بطوریکه طبق محاسبات انجام شده با خروج ۱۰۰ هزار خودرو از چرخه حمل و نقل کشور سالانه بالای ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می شود. بنابراین اجرا شدن این طرح با افزایش ۱۵۰ هزار دستگاهی اسقاط خودروهای فرسوده، منجر به صرفه جویی ۲۵۰ میلیون لیتری در مصرف بنزین می شود.

اصلاح قوانین بیمه و مالیات راهکار دیگر افزایش اسقاط خودروهای فرسوده

طرح اسقاط خودروهای فرسوده در برابر واردات قطعات خودرو و یا اسقاط در برابر واردات خودرو تنها راه توسعه گواهی اسقاط و مزایای حاصل از آن نیست.

راه حل بلندمدت افزایش اسقاط خودروهای فرسوده، اصلاح قوانین بیمه ای و استفاده از ابزار مالیات است. بطوریکه بر اساس قوانین جاری بیمه ها در کشورهای پیشرفته هرچه سن خودرو بیشتر می شود، به دلیل اینکه ریسک استفاده از آن افزایش می یابد در نتیجه هزینه های استفاده از آن نیز بیشتر می‌شود.

در نتیجه از یک زمان به بعد بیمه دیگر آن خودرو را تحت پوشش قرار نمی دهد و به همین دلیل، هم جذابیت و هم قیمت خودروهای فرسوده کاهش پیدا می کند.