نائب رئیس سابق ایران خودرو دیزل:
دولت اجازه لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده را ندارد

ملکی نماینده مجلس: «الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف» قانون کارآمدی در کاهش آلودگی هوای کلان شهرهاست و دولت اجازه لغو این مصوبه را ندارد.

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مقاومتی نیوز در خصوص لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف گفت: دولت اجازه لغو این مصوبه کارآمد را ندارد و با لغو شاهد افزایش آلایندگی های محیط زیستی خواهیم بود.

ملکی با بیان اینکه خودروهای فرسوده به چالش بزرگی تبدیل شده و سلامتی مردم را به خطر می اندازد، گفت: بایستی در سال ۱۴۰۴، میزان اسقاط خودروهای فرسوده به ۱.۲ میلیون خودرو برسد و برای تحقق این هدف لازم است دولت و شهرداری های کلان شهرها تسهیلات مناسبی ارائه دهند.

طرح خارج کردن خودروهای فرسوده از سال ۱۳۸۴ در مجلس مطرح شده است

ملکی ادامه داد: خارج کردن خودروهای فرسوده در ابتدا به صورت طرحی در سال ۱۳۸۴، در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی و مورد تاکید قرار گرفت و دولت موظف شد ۴۰۰ هزار خودرو فرسوده را از رده خارج کند.

ملکی گفت: دلیل مطرح شدن طرح خارج کردن خودروهای فرسوده، مقابله با چالش های محیط زیستی ناشی از مصرف سوخت بالای این خودروها و همچنین مشکلات واردات بنزین در آن سال ها بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در سال ۸۶، به طریق مقتضی برای اسقاط خودروهای فرسوده برنامه ریزی جدید شد، بدین صورت که خودروهای جدید با خودروهای فرسوده جایگزین شدند و این سیاست بیشتر در مورد خودروهای عمومی نظیر تاکسی ها صورت گرفت.

الزام واردات به شرط اسقاط خودرو فرسوده طرح اثرگذاری بوده است

ملکی ادامه داد: بهترین طرحی که در سال ۸۶ تصویب شد، قانون اسقاط خودروهای فرسوده در برابر واردات خودروهای خارجی بود. بدین صورت که واردکنندگان خودرو ملزم شدند به ازای واردات محصولات خارجی بین ۱ تا ۷ خودرو فرسوده را اسقاط کنند.

وی افزود: از سال ۸۶ تا الان، سالانه واردات ۷۵ هزار دستگاه خودرو را داشتیم و با اسقاط ۴ خودرو فرسوده به طور میانگین، ۳۰۰ هزار خودرو سالانه اسقاط شده است.

ملکی با بیان اینکه بستن ثبت سفارش واردات خودرو اقدامی غیر قانونی است، افزود: در چندین گفتگو که با وزیر صنعت و معاون ایشان داشتم، ناکارآمد بودن این طرح را بیان کردم، زیرا اجرای این طرح مانع اسقاط خودروهای فرسوده خواهد شد.

خودروسازان به ازای تولید محصولات جدید، خودرو فرسوده اسقاط کنند

ملکی در پایان با بیان اینکه مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف، مصوبه کارآمدی است، افزود: خودروسازان بایستی حداقل در ازای تولید ۲ محصول جدید، یک خودرو فرسوده را اسقاط کنند تا یک تعادل نسبی ایجاد شود و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی صورت گیرد.

طرح الزام واردات خودرو به شرط اسقاط چندین خودرو فرسوده عملکرد مناسبی در راستای کاهش خودروهای فرسوده در سطح کلان شهرها داشته است. با اینحال وخامت شرایط آلودگی هوا در کلان شهرها و ضرورت تولید خودروهایی که مصرف سوخت کمتری دارند ایجاب می کند که در گام بعدی قانون الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده برای تولید خودروهای پرمصرف نیز اجرایی شود تا هدف کاهش آلودگی ایجاد شده از  سوی خودروهای فرسوده با سرعت بیشتری محقق گردد.