در این مقال بر آن هستیم نگاهی کارشناسانه به روند اسقاط و تولید خودرو در ایران بپردازیم.

خیلی ساده است…اگر بهشت زهرا بسته شود مردگان باید در خیابانها دفن شوند…و اگر مراکز اسقاط بسته شوند نیز همین حکم صادق است یعنی خودروهای فرسوده را در خیابانها خواهیم دید.
مگر تولید خودرو بدون خروج آن از چرخه حمل و نقل می شود؟!!
آنکه تولید می کند چه میزان در خروج آن دخالت دارد ؟ و ماجرا از این جا شروع می شود که به بهانه حقوق مصرف کننده ،خودروساز از چرخه مسئولیت این بار عطیم خارج می شود و این بار بر دوش مردمی دیگر قرار خواهد گرفت و حقوق مصرف کننده در جائی دیگر از بین خواهد رفت…

خودروسازان به بهانه حمایت از حقوق مصرف کننده و پائین نگه داشتن قیمت خودرو حقوق همهی مردم را پایمال می کند و سهم ما از این برخورد فقط سکوت است و دود است و آلودگی..
سهم مردم از لغو مصوبه دولت در خصوص مسئولیت خودروساز در خروج خودروهای فرسوده می شود آلودگی !!  و خودروساز با لبخند ملیحی از کنار این مصوبه عبور می کند .

دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، آمار تولید خودرو در سال ۹۶ و مقایسه آن با سال ۹۵ را منتشر کرد. در این مطلب به بررسی این آمار خواهیم پرداخت.

در آمار منتشر شده کلیه وسایل نقلیه تولید شده در کشور به ۶ دسته: سواری، ون، وانت، مینی بوس و میدل باس، اتوبوس و کامیون، کامیونت و کشنده تقسیم شده ‌اند.

در جدول زیر آمار تولید در سال ۹۶ و ۹۵ و درصد رشد تولیدات را مشاهده می‌کنید. نکته قابل توجه در این جدول رشد ۴۴۴ درصدی تولیدات ون است که تولید آن در سال ۹۶ به ۹۶۴ دستگاه رسیده است. همچنین در مجموع تولیدات انواع خودرو رشد ۱۳/۷ درصدی را مشاهده می‌کنید.

 

شما فقط به تولید سال ۹۶ دقت کنید  برابر است با بیش از میزان کل خودروهای فرسوده کشور!!!  آیا دیگر جای توضیحی می ماند؟
بیشترین آلودگی هوا ناشی از سوخت های فسیلی است ..واقعیت این است که در کشور ما در سال ٨۴، حدود ۷.۵ میلیون دستگاه خودرو وجود داشته که در حال حاضر این میزان به ٢٠ میلیون خودرو رسیده و بیش از ٩٠ درصد خودروها نیز تولید داخل هستند. تولیدکنندگان می گویند مصرف خودروهایشان ٧ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است اما عملا وقتی وارد چرخه فعالیت می‌شوند بیش از ١٠ لیتر مصرف دارند. بنابراین باید برای داشتن هوایی سالم تر باید استاندارد خودرویمان را تغییر دهیم.

خودروهای فرسوده ۲ برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند    ” ۷۴ درصد مینی بوس ها، ۵۴ درصد اتوبوس‌های شهری، ۴۲ درصد اتوبوس برون شهری، ۳۸ درصد تاکسی‌ها و کامیون‌ها، ۲۲ درصد وانت‌بارها، ۱۹ درصد سواری‌های دولتی و ۳ درصد سواری های شخصی و مجموعا ۷.۷ درصد خودروهای کشور معادل یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه فرسوده هستند که هرساله به این میزان افزوده می‌شود.”

باید روی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، همت و تمرکز بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. بنابراین باید به سمتی برویم که هم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و هم استاندارد خودروها ارتقا پیدا کند و به زیر ۶ لیتر برسد.

یعنی دو تا نکته کلیدی داریم:
اول خروج خودروهای فرسوده به ازای تولید
دوم استاندارد خودروهای تولیدی
پر واضح است که ما اگر در خصوص مصرف سوخت همین خودروهای فرسوده و جایگزینی آن با محصولات با کیفیت و مصرف سوخت پائین کار کنیم به اعداد و رقم هائی می رسیم که با وجود آن به راحتی می توان کل ناوگان کشور را نوسازی کرد !!

۱۳۵۰۰۰۰ خودرو در کشور با مصرق روزی ۱۵ لیتر و اضافه مصرفی برابر۵ لیتر می شود روزانه ۶۷۵۰۰۰۰    این مبلغ را در ۱۰۰۰(مبلغ بنزین حتی با رایانه) و سپس در ۳۶۰ روز سال ضرب نمائید  می شود مبلغ  ۲۴۳۰ میلیارد تومان !!!  این مبلغ تنها از طریق صرفه جوئی در مصرف سوخت حاصل شده است…این مبلغ اگر به تسهیلات پرداخت شود می توان تسهیلات ۲۰ میلیونی با سود سالیانه ۲ درصد به همه ی مالکان خودروهای فرسوده پرداخت کرد …

خوب به راحتی از مطالب بالا نتیجه گرفته می شودکه:
۱- تنها راه برون رفت از مشکلات اسقاط خودروهای فرسوده تمرکز بر خودروسازان می باشد و اجبار آنان به خروج خودروهای فرسوده با ازای تولید

۲-پرداخت تسهیلات از محل صرفه جوئی مصرف سوخت

۳- تولید خودرو با استانداردهای بالا با مصرف سوخت ۶ لیتر

خیلی سخت نبود!!!   اما چرا این اتفاقات ساده و مشهود رخ نمی دهد؟؟!!