قیمت خودروهای فرسوده

دولت اسپانیا به منظور توسعه صنایع خودروسازی و کاهش آلودگی هوا، طرح اسقاط خودرو را در سه مرحله اجرایی کرد. اعمال این سه مرحله سبب شد تا میزان فروش خودرو در طی یک سال اخیر در اسپانیا به میزان ۱۸ درصد افزایش یابد.

به گزارش مقاومتی نیوز تمامی کشورهای توسعه یافته برنامه های ویژه ای برای تسریع روند خروج خودروهای فرسوده دارند. در این رابطه برنامه ویژه دولت های اروپایی برای افزایش اسقاط خودروهای فرسوده سبب شد تا از کاهش ۳۰ درصدی فروش خودروهای جدید جلوگیری شود. به عبارتی سیاست های اسقاطی این کشورها منجر شد تا علاوه بر کاهش بحران های اقتصادی، صنایع خودروسازی این کشور نیز توسعه یابد و تاثیرات مثبتی بر روی تولید و اشتغال بگذارد.

برنامه اسقاط خودروهای فرسوده در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در دوره زمانی مشخص قبل از بحران های اقتصادی در جدول ذیل قابل مشاهده است.

 

کاهش ۱۳۸ درصدی فروش خودرو در اسپانیا طی ۶ سال

وزرات صنعت اسپانیا در بیانیه ای اعلام کرد: برنامه اسقاط خودروهای فرسوده علاوه بر اینکه فضای کسب و کار در صنایع خودروسازی را بهبود بخشید، به کاهش آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده نیز منجر شد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: ایمنی خودروهای جدید پس از اعمال این سیاست های اسقاطی افزایش یافته است.

تحولات نامطلوب بخش خودرو در کشور اسپانیا در نمودار زیر قابل مشاهده است. نمودار نشان می دهد که میزان فروش خودرو در کشور اسپانیا از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ به میزان ۱۳۸ درصد کاهش یافته است. به عنوان طرحی برای مقابله با این کاهش چشمگیر فروش خودرو در این کشور، در اواخر سال ۲۰۰۹ دولت اسپانیا طرح اسقاط خودروهای فرسوده را اجرایی کرد.

 

برنامه اسقاط سه مرحله ای خودروهای فرسوده در اسپانیا

در طرح اسقاط دولت اسپانیا سه مرحله در نظر گرفته شده است. برای اجرای اولین مرحله این طرح اسقاط، که در اواخر ماه می سال ۲۰۰۹ میلادی اجرا شد بودجه ۱۰۰ میلیون یورویی با دوره زمانی ۵ ماهه در نظر گرفته شد. مرحله دوم این طرح اسقاطی با بودجه ۴۰ میلیون یورویی در دو ماه آخرین سال ۲۰۰۹ آغاز شد. پس از اجرای این مرحله از طرح اسقاط درصد کاهش فروش خودرو به میزان ۰.۳۲ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل این رقم کاهش پیدا کرد.

با شروع سال ۲۰۱۰ میلادی میزان فروش خودرو در اسپانیا رشد ۱۸ درصدی را تجربه کرد و صنایع خودروسازی این کشور پس از گذشت رکود، شاهد رونق در تولید محصولات بود.

موفقیت این طرح اسقاطی دولت را تشویق کرد تا مرحله سوم این طرح اسقاطی را در ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی با در نظر گرفتن بودجه جدید ۱۰۰ میلیون یورویی آغاز کند. مشابه مرحله اول این طرح، سومین بسته با در نظر گرفتن دوره زمانی یک ساله اجرا شد. پس از اجرای مرحله سوم طرح اسقاط خودروهای فرسوده قیمت خودروهای جدید حداکثر تا ۴۰ هزار دلار افزایش یافت.

دولت برای اجرای این سیاست اسقاطی برای تعویض هر خودرو فرسوده به میزان ۵۰۰ یورو تخفیف برای خرید خودروهای جدید در نظر گرفت. همچنین خودروسازان نیز موظف بودند به میزان ۱۰۰۰ یورو برای هر خودرو تخفیف در نظر گیرند.

در این طرح اسقاطی که جایگزینی محصولات قدیمی با محصولات جدید را در دستور کار قرار داده است، قیمت یک محصول جدید نباید از ۳۰ هزار دلار تجاوز کند. همچنین میزان انتشار co2 محصولات جدید بایستی رنجی بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ گرم در هر کیلومتر پیمایش داشته باشد.