نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی

طرح نوسازی تاکسی ها با مشکل مواجه است.

در طرح نوسازی تاکسی ها ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسی‌های فرسوده و ۵ میلیون تومان معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می شود.
همچنین ۵۰۰ هزار تومان بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ می شود به عبارتی حدود ۲۵ میلیون تومان تسهیلات به آنان داد شده و بقیه وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می کند که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر می شود.

این طرح از زمان اجرای خود چند مرتبه متوقف شد و دوباره ادامه یافت، طرح نوسازی‌ تاکسی‌های فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد امسال با حرکتی کند به جریان افتاد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های  کشور، علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و خاطر نشان کرد که این موضوع باعث شده تا گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز پیش فاکتور صادر نکند و در حقیقت می‌توان گفت اعتباری که هر ساله در قانون بودجه برای این نوسازی تاکسی ها تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.
مرتضی ضامنی، در این خصوص توضیح داد: از تیرماه امسال تا زمان حاضر فقط ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی نو از سوی شرکت ایران خودرو شامل پژو و سمند تحویل داده شده است و در این مدت ۴۵۰۰ متقاضی برای دریافت تاکسی های نو در این شرکت ثبت نام کرده و فرآیند ثبت نام آنها نیز تکمیل شده است

ضامنی اضافه داد: درحال حاضر برای ادامه روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با مشکل تامین خودرو از سوی شرکت خودروساز مواجه هستیم و از دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا می خواهیم توان تولید خود را به ما اعلام کند.
وی تاکید کرد: برای رفع مشکل، شرایط خود را به این شرکت ها اعلام کرده ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم، اما در حال حاضر هنوز جوابی دریافت نکرده ایم. در حال حاضر ۱۱۶ هزار تاکسی فرسود در کشور داریم که تا پایان امسال این تعداد به ۱۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید و چنانچه همکاری لازم به خصوص تامین خودرو از سوی خودروساز انجام نشود، طرح نوسازی تاکسی های فرسوده متوقف خواهد شد.
در سال ۱۳۹۵ در ادامه طرح نوسازی تاکسی های فرسوده ۵۴ هزار دستگاه تاکسی واجد شرایط نوسازی شد و در سال ۱۳۹۶ هم ۲۰ هزار تاکسی و از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون نیز فقط ۱۵۰۰ دستگاه نوسازی شده است که روند بسیار کندی است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌ها اگر خودروساز خودروها را تامین کند، این طرح جاری خواهد بود و در غیر این صورت طرح دوباره متوقف خواهد شد.خودروساز تولید را پایین آورده است. با توجه به شرایط موجود، خودروساز تولید خود را پایین آورده است و ما به عنوان مثال از ایران خودرو توقع داریم که از ۴۰۰هزار خودروی تولیدی خود در حال حاضر ۵ درصد از این میزان تولید را به تاکسیرانی برای نوسازی اختصاص دهد.