اختصاص وام 50 میلیونی به تاکسی های فرسوده

اختصاص وام ۵۰ میلیونی به تاکسیداران و تاکسی های فرسوده به کجا رسید؟

با توجه به دو نرخی شدن بنزین و به دنبال آن پیگیری مجدد اسقاط خودروها و موتورسیکلت های فرسوده، رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری کرج اعلام کرد: قرار بود با همکاری بانک ها به منظور اسقاط تاکسی های فرسوده، با دارندگان وامی ۵۰ میلیونی اختصاص یابد. اما هنوز خبری از این وام نیست.

در حال حاضر طرحی در حال اجرا شدن است که طبق آن مراکز اسقاط خودرو، تاکسی های فرسوده را به قیمت ۵ میلیون تومان از دارندگان خریداری می کنند و اشخاصی که تمایل به خرید مجدد تاکسی نو دارند می بایست مبلغی را به این ۵ میلیون اضافه نموده و اقدام به خرید تاکسی نو کنند.

با این تفاسیر هستند مالکانی که قدرت خرید تاکسی نو را نداشته و بنابراین مجبورند با تاکسی فرسوده خود سر کنند. این معضل علاوه بر هزینه اضافه برای  مالکان -جهت تعمیر هر روزه تاکسی ها-، آلودگی هوا را نیز در پی خواهد داشت.

از این رو می طلبد بانک ها هرچه سریع تر وامی که قولش را داده بودند روی غلتک انداخته و آن را در اختیار مالکان قرار دهند.

براساس اعلام شهرداری کرج، این مرکز در حال رایزنی با بانک های عامل بوده تا این طرح شامل حال هموطنان کرجی شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز توافق لازم برای اجرای این طرح بین اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور و بانک عامل مشخص شده صورت نگرفته، افزود: شهرداری کرج در حال رایزنی با بانک های عامل است تا بتواند این طرح را در کرج اجرایی کند. وی اشاره کرد در حال حاضر رایزنی برای خطوط اتوبوس رانی شهری در کرج انجام شده است و فعلا برای تاکسی های فرسوده برنامه ای نداریم.

 

چالش های جدید پیش روی اسقاط خودروهای سنگین

چندی پیش به منظور کنرل آلودگی هوای کلانشهرها، موضوعی با عنوان اسقاط خودروهای فرسوده و با نام “ابرپروژه اسقاط” مطرح شد. هم اکنون اجرایی شدن این پروژه با توجه به وضعیت حاکم در جامعه امکان ناپذیر شده مگر اینکه خطوط تولید داخلی و خودروسازان داخلی در تحقق این پروژه تکانی به خود دهند.

طبق آمارهای حاصله تا پاییز امسال، خودروسازان داخلی در خصوص تولید خودروهای سنگین نتوانسته اند جوابگوی نیاز باشند به طوری که نسبت به مدت مشابه پارسال با ۶۹ درصد افت روبه رو بوده اند.

با این روند و بدون همکاری دستگاه های ذی ربط این پروژه بدون اجرایی شدن به خاطره ها خواهد پیوست.