تاکسی فرسوده

مصوبه ای که منجر به حل مشکل تاکسی ها فرسوده می شود.

به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران باتوجه به نوسانات بازار و اعمال تحریم ها، ماده مربوط به سن اسقاط تاکسی ها در این مصوبه اصلاح شده و تا انتهای ۹۸ این بند متوقف می ماند و براین اساس از این پس تاکسی‌ها بابت فرسودگی جریمه نمی‌شود اما ملزم به اخذ معاینه فنی هستند و ترددشان به شرط داشتن معاینه فنی بلامانع است.

خودروسازان نسبت به تامین هزینه اسقاط تاکسی های فرسوده توسط دولت گلایه مند هستند و معتقدند مبالغی که بابت هزینه اسقاط خودرو طلبکار هستند توسط دولت پرداخت نشده است. این در حالی است که دولت برای پرداخت این هزینه، ردیفی در بودجه سال ۹۷ ندارد.

با توجه مشکل آلودگی هوا بخصوص در شهرهای بزرگ، طی رایزنی های انجام شده با مجلس، دنبال آن هستیم که پرداخت هزینه اسقاط تاکسی های فرسوده جز ردیف های بودجه سال ۹۸ قرار گیرد. بنا به گفته شرکت های خودروسازی، اگرمساله مالی خودروسازان حل شود، آن ها در ارائه خودرو مشکلی ندارند.

بنابراین تا انتهای سال ۹۸ قانون سن اسقاط تاکسی ها متوقف می ماند و  از این پس تاکسی‌ها بابت فرسودگی جریمه نمی‌شود اما ترددشان به شرط در دست داشتن معاینه فنی بلامانع است.

علیرضا قنادان افزود:  طرحی در شورایعالی ترافیک کشور در حال بررسی است که اگر تصویب شود برای حل مشکل تاکسی های فرسوده، راه گشا خواهد بود. براساس مصوبه‌ای تنها خودورهای صفر می‌توانند به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار گیرند اما طرحی به شورایعالی ترافیک ارائه شده که براساس آن اگر راننده تاکسی بتواند خودرویی با سن کمتر از خودرو خود و با شرایط مناسب خریداری کند، می‌تواند ماشین خود را بعنوان خودروی معمولی از چرخه حمل ونقل خارج کند و پلاک تاکسی را به خودروی جدید منتقل کند.

وی اضافه کرد: هیات دولت با کلیات موضوع موافقت کرده و در حال تدوین آیین نامه هستیم تا در شورایعالی ترافیک کشور بررسی شود و اگر تصویب شود تاکسیرانان می‌تواند خودروی با سن کمتر خریداری و پلاک خود را به آن منتقل کنند.