اسقاط موتورسیکلت های کاربراتوری

در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می‌کند که این خودروها آلودگی زیادی دارند. در ابتدای دولت یازدهم و براساس مصوبه هیات وزیران، خودروساز داخلی باید به ازای تولید هر خودرو با مصرف سوخت بالای هشت و نیم لیتر، یک خودرو فرسوده از رده خارج می‌کرد.

اما پس از مدتی این طرح اصلاحیه خورد و مقرر شد خودروساز در ازای تولید خودرو با مصرف سوخت بین هشت تا ۱۰ لیتر، یک خودرو را اسقاط کند و در ازای تولید خودروی با مصرف سوخت ۱۰ لیتر به بالا، دو خودرو و موتورسیکلت فرسوده را از رده خارج کند.

پس از پایین و بالا کردن قانون مذکور و اصلاحیه ای که به آن خورد در نهایت در ابتدای دولت دوازدهم این قانون متوقف شد و به سرانجام نرسید.

حدود ۱۰ روز پیش با افزایش قیمت نرخ بنزین این قانون دوباره جانی تازه گرفت و مجدد مورد بررسی قرار گرفت.

براساس مصوبه اخیر هیات دولت، به خودروهای بالای ۲۵ سال و موتورسیکلت‌های فرسوده بالای ۱۰ سال، کارت سوخت تعلق نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد که دولت، از رده خارج کردن این خودروها را در دستور کار خود قرار داده است و اینکار راهی برای شناسایی خودروهای فرسوده و کمک به از رده خارج کردن آن ها درنظر گرفته شد.

با افزایش نرخ بنزین و سهمیه بندی شدن آن، به موتورسیکلت ها و خودروها نیز سهمیه بنزین تعلق گرفت اما با بررسی های صورت گرفته اصلاحیه هایی در بعضی از موارد اجرایی شد.

براساس مصوبه جدید ستادتنظیم بازار سهمیه پیک‌های موتوری از ۱۰ لیتر به ۲۵ لیتر افزایش یافته است؛ ما پیگیر افزایش این سهمیه هستیم چرا که بعضی از آن‌ها همزمان حمل بار و حمل مسافر انجام می‌دهند، ولی نیاز به بررسی کارشناسی بیشتری در این زمینه وجود دارد.

برای وانت بارهایی که نیاز به دریافت سهمیه ویژه دارند نیز پس از بررسی های لازم  سهمیه اختصاصی به آن ها تعلق خواهد گرفت.

با افزایش نرخ بنزین پیش بینی شد که ترافیک کاهش می‌یابد و به تبع آن آلودگی هوا نیز کمتر خواهد شد، اما آمارهای چند روز اخیر نشان می دهد همچنان تردد وسایل نقلیه شخصی کمتر نشده و تاثیری در بهبود شرایط آب و هوای بسیاری از کلانشهرها نگذاشته است. همچنین وجود موتورسیکلت های فرسوده، خودروها و اتوبوس های فرسوده و …. در سطح خیابان های کشور، بر افزایش میزان آلودگی هوا نیز تاثیرگذار بوده است.