موتورسیکلت ها در تهران

 

خیابان های تهران پر شده است از موتورسیکلت هایی که راکبان آنها خود را فارغ از هر نوع قانون و ضابطه ای می دانند. بالغ بر ۳ میلیون موتور سیکلت که سهم عظیمی در آلایندگی هوای پایتخت دارند. چرا که عمدتاً از نوع کاربراتوری می باشند. کارشناسان بر این باورند که این معضل، نیازمند تصمیمات جدی و اساسی است. تصمیماتی که جوانب مختلف امر را در نظر بگیرد. زیرا این وسیله نقلیه، وسیله کسب و کار عده زیادی می باشد. خیلی از افراد به دنبال بیکاری ناشی از کرونا با همین موتورسیکلت ها مشغول به فعالیت شدند. شاید در نظر گرفتن همین بعد اجتماعی، منجر شده که تا کنون طرح هایی که برای رفع این معضل در نظر گرفته شده، بی نتیجه بماند.

آمار و ارقام منتشر شده حکایت از آن دارد که ۹۵ درصد موتورسیکلت ها در تهران در وضعیتی قرار دارند که حدود ۵ برابر خوروهایی با استاندارد یورو ۲ آلایندگی ایجاد می کنند. یعنی ۲۱ درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از همین موتورسیکلت ها می باشد. علاوه بر این ۱۰ درصد از تولید ذرات معلق را هم آنها ایجاد می کنند.

شهرداری که از متولیان معضل آلودگی هوا به شمار می رود تا کنون اقدام مناسبی برای حل آن انجام نداده است. مهدی همتی مقدم در رابطه با برنامه های بهبود وضعیت موتورسیکلت های تهران بیان کرد: شهرداری پایتخت از سه سناریو برای رفع این مشکل استفاده کرد: تبدیل، نوسازی و توسعه استفاده از موتور برقی.

طرح تبدیل، اولین طرحی بود که مورد توجه قرار گرفت. در این طرح قرار شد واحدهای موتورسازی با هزینه ۲ میلیون تومانی، موتورسیکلت های کاربراتوری را به موتورهای انژکتوری تبدیل کنند. حتی تعدادی موتورسیکلت هم به واحدهای تولید کننده و همچنین تعمیرات داده شد. اما به خاطر مشکلاتی از جمله عدم وجود سند و نامشخص بودن مالک، مشکلات لجستیکی این طرح اجرایی نشد و طرح نوسازی در دستور کار قرار گرفت. در طرح نوسای بنا شد که وامی به مالکان موتورسیکلت های کاربراتوری داده شود تا پس از اسقاط آنها، موتورسیکلت های انژکتوری خریداری نمایند. اما گرانی، این طرح را هم دچار مشکل کرد.

برای فاز اول طرح نوسازی قرار بر این است که ۴۰ هزار موتورسیکلت نوسازی شود و از طریق صندوق کارآفرینی امید به تامین مالی این پرداخته شده، به نحوی که به هر موتورسیکلت کاربراتوری، ۵میلیون و هشتصد هزار تومان تسهیلات قرض الحسنه تعلق گیرد.