طرح تعویض ناوگان اتوبوسرانی پایتخت

طرح تعویض ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به شرط پرداخت بدهی عوارض طرح ترافیک از سوی شهروندان

بعد ازگذشت ۸ سال از آخرین اتوبوس هایی که با همکاری دولت وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شد، اکنون شهرداری تهران تصمیم گرفته است تا در آخر امسال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تازه نفس را وارد ناوگان فرسوده اتوبوسرانی شهر تهران کند، اما این نوسازی یک شرط دارد اگر شهروندان بدهکاری خود را در خصوص پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک پرداخت کنند، این اتوبوس ها خریداری خواهد شد.

نزدیک به ۸ سال است که دولت به تعهدات قانونی خود مبنی بر طرح تعویض ناوگان اتوبوسرانی پایتخت عمل نکرده است. آخرین سری از اتوبوس های جدیدی که بنا بر قوانین بالا دستی با مشارکت دولت و شهرداری تهران خریداری شد، به سال ۸۹ باز می گردد و از این سال به بعد دولت تصمیمی برای انجام تعهدات قانونی خود نداشت

هر چند در طول سال های گذشته دوره گذشته مدیریت شهری سعی کرد تا به جای دولت اتوبوس های جدیدی را وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به ویژه خطوط ۱۰ گانه اتوبوس های تندرو کند و تا حدودی نیز در این کار موفق شد و حتی در مرحله بعد تصمیم گرفت تا با تغییر روش خصوصی سازی سرمایه گذاران فعال در این حوزه را تشویق به خرید اتوبوس های جدید برای نوسازی اتوبوس های فیدر بخش خصوصی کند، اما مشکلات اقتصادی و عدم وجود توجیه اقتصادی باعث شد تا سرمایه گذاران تمایلی برای ورود به این بخش از خود نشان ندهند.

خودداری ازسرمایه گذاری دراین طرح

دلیل عدم وجود تمایل به سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل عمومی دلایل متعددی دارد. از بی میلی شهرداری تهران در دوره گذشته نسبت به ورود بخش خصوصی به این حوزه گرفته تا عدم بازگشت سرمایه به دلیل خلاء های قانونی موجود در حوزه حمل و نقل باعث شد تا ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران در حوزه نوسازی نسبت به برنامه های ۵ ساله تدوین شده دچار عقب افتادگی بزرگی شود..
یکی از دلایل تاثیرگذار در این حوزه را می توان عدم پرداخت به موقع سهم یک سوم دولت در یارانه بلیت اتوبوس عنوان کرد. همچنین غیر واقعی بودن هزینه سفر با اتوبوس های شهری نیز یکی دیگر از دلایلی بود که باعث می شد تا سرمایه گذاران نسبت ورود به این حوزه دست به عصا باشند.

برابر مصوبات گذشته شورای شهر تهران، شهردار موظف است تا سالانه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید را وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران کند. هر چند در یکی، دوسال نخست تصویب این قوانین در شورای شهر تهران مدیریت شهری توانست تا انتهای سال به تعهدات قانونی خود عمل کند، اما با توجه به مشکلات اقتصادی ای که شهرداری تهران در طول سال های اخیر با آن دست به گریبان بود و از همه مهمتر نوسانات ارزی باعث شد تا این مصوبه نیز هر سال اجرایی نشود.

اما به گفته محسن پور سید آقایی اجرای این طرح یک شرط دارد، اینکه در صورتی که بدهکاران طرح ترافیک عوارض خود را پرداخت کنند، شهرداری تهران می تواند این اتوبوس ها را خریداری کند.

به عبارت دیگر وعده ای که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص حرکت مدیریت شهری برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران داده است، از جمله وعده هایی است که عدم تحقق آن بیشتر از محقق شدنش؛ آن هم در روزهای پایانی سال است.

هر چند پور سید آقایی عنوان کرده است که خرید این ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از محل نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است اما گویا به نظر می رسد که ردیف بودجه ای که برای انجام این کار در نظر گرفته شده است، در محل درآمد شهرداری از اخذ عوارض ورود به محدوده طرح قرار دارد و اکنون شهروندان بزرگترین بدهکاران در این خصوص به مدیریت شهری هستند.

طرح تعویض ناوگان اتوبوسرانی پایتخت