انعقاد قرارداد نوسازی ۵۰۰۰ کامیون برون شهری فرسوده بین بخش خصوصی و سازمان راهداری کشور، موجی از سوالات و ابهاماتی را ایجاد کرده است که آیا طرح نوسازی وعده داده شده توسط آخوندی باز هم تکرار می شود یا خیر؟

خبر های واصله حاکی از وعده های جدید سازمان راهداری کشور برای نوسازی ۵۰۰۰ خودرو فرسود برون شهری می باشد. این در حالیست که تجربه محقق نشدن وعده نو سازی ۶۵ هزار کامیون فرسوده، هنوز در خاطر رانندگان باقی مانده است. این وعده در سال ۱۳۹۴ و در حالی که مسئولین از امضای برجام، رضایت داشتند، عنوان شد. بازه زمانی برای پیاده سازی طرح، ۴ ساله تعیین گردید و عباس آخوندی که سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده داشت، ظرفیت کشور را برای این کار، ۲۵ هزار خودرو در سال تشریح کرد. اما واقعیت آن است که این ظرفیت برای کشور حداکثر ۱۰ هزار کامیون بود و بازه زمانی تعیین شده باید ۶/۵ سال انتخاب می شد.

آخوندی ارزش ریالی اجرای این طرح را ۲۰ هزار میلیارد تخمین زد. در اسفند سال ۱۳۹۸ همزمان با فرا رسیدن موعد مقرر، مشاور رییس سازمان راهداری، صدرالله بمانا اعلام کرد که ۲ میلیارد ۷۶۲ میلیون دلار برای اجرای ۵ ساله این طرح در نظر گرفته شده و ۵۰۰۰ خودرو نوسازی گردید و ۱۸ هزار قرار داد جدید نیز بسته شده که به خاطر اعمال تحریم ها و همچنین طرح  جدیدی که از سوی ریاست جمهور ابلاغ گردیده، ناتمام مانده است.

در ابتدای خرداد امسال نیز، خبر از رونمایی طرح جدید خودرو های فرسوده منتشر شده که هنوز، حرکتی برای پیاده سازی آن انجام نشده است. در جلسه ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین مدیر عامل بانک داخلی و بخش خصوصی صورت گرفت، هیچ از رسانه ها حضور نداشته و قرارداد نوسازی ۵۰۰۰ کامیون، کانتینر های یخچالی و کشنده ها با بیش از ۵۰ سال عمر، در یک بازه زمانی ۲۰ ماهه امضا شد.

در این جلسه مقرر گردید که بخش خصوصی حدود ۱۴ هزار میلیارد برای این منظور، سرمایه گذاری کند. بانک صادرات هم ۸۰ درصد از قیمت کامیون نو را به صورت تسهیلات  ۱۸ درصد تهیه نماید که ۹ درصد از توسط سازمان راهداری و ۹ درصد مابقی توسط خریدار پرداخت شود.

سازمان راهداری ۵۲ هزار دستگاه از ۳۸۷ هزار کامیون های فعال در بخش برون شهری را با عمر بالای ۴۰ سال برشمرد.