طرح جایگزینی خودرو های فرسوده ایران خودرو، می تواند به اسقاط خودرو های فرسوده در سطح کشور کمک شایانی نماید. به منظور مشارکت در این طرح و بهره مندی از آن، می بایست مراحل زیر طی شود:

ابتدا باید در سایت فروش ایران خودرو، درخواست اولیه خود را ثبت نمود. بعد از تایید شدن ثبت درخواست، کدی برای متقاضی شرکت در طرح جایگزینی خودرو های فرسوده، ارسال می گردد که از طریق ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت، استعلام و در نهایت تأییدیه شرایط خودرو فرسوده صورت می گیرد.

در ادامه، متقاضیان در قرعه کشی طرح جایگزینی خودرو های فرسوده ایران خودرو شرکت داده می شوند. افرادی که از طریق در قرعه کشی انتخاب شوند، پیامکی مبنی بر این موضوع دریافت می کنند‌. نکته حائز اهمیت در این خصوص که باید یادآور شد این است که متقاضیان می بایست حداکثر ظرف مدت دو ماه برای اسقاط خودرو فرسوده خود اقدام نمایند. برای این منظور لازم است به مراکز اسقاطی که مورد تایید ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت هستند مراجعه نمود. در صورتی که اطلاعات مورد نظر توسط مراکز اسقاط تایید گردند، گواهی اسقاط صادر و به متقاضیان تحویل داده می شود.

مرحله بعدی برای مشارکت در طرح جایگزینی خودرو های فرسوده ایران ضایعات، توسط ستاد حمل و نقل و نظارت سوخت انجام می شود. در واقع این ستاد، اطلاعات خودروی متقاضیانی که تأییدیه راهور ناجا را دارند ارسال می کند.

متقاضیان منتخب با دریافت پیامک، می بایست به سایت فروش ایران خودرو مراجعه و نسبت به تکمیل وجه اقدام نمایند. بعد از آن نوبت به انتخاب نمایندگی و بیمه گر می رسد که متقاضیان می توانند این کار را انجام دهند. بعد از اینکه پیامک تکمیل وجه توسط متقاضی دریافت شود، باید مدارک‌ مورد نیاز را به نمایندگی تحویل داد. در انتها نوبت به تحویل خودرو می رسد.