تعطیلی مراکز اسقاط خودرو

یکی از اساسی ترین معضلات کشور ما آلودگی هواست که خودروهای فرسوده سهم عظیمی را در ایجاد آن دارند. خودروهایی که بر اساس کیفیت تولید در داخل کشور، نهایتاً باید ۱۰ سال کار کنند، اما سن مجاز برای استفاده از آنها را بین ۲۰ تا ۲۵ سال در نظر می گیرند. البته آلودگی هوا تنها معضلی نیست که به خاطر این خودروها ایجاد می شود بلکه در بالا بردن مصرف سوخت هم نقش مهمی دارند به طوری که کارشناسان می گویند خودروهای فرسوده تقریباً دو برابر یک خودروی استاندارد، سوخت مصرف می کنند. با عنایت به این معضلات، دولت از سال های قبل تا کنون، طرح هایی را برای اسقاط خودرو های فرسوده در نظر گرفته است. اما یا اجرای طرح ها به دلایل مختلف، متوقف شده و یا اینکه نتوانسته نیاز کشور را پاسخگو باشد.

معاون اول رئیس جمهور، اوایل تیرماه سال جاری از سازمان برنامه و بودجه راهکاری برای تسریع بخشی به چنین طرح هایی را خواستار شد. اما از قرار معلوم، هنوز هیچ گونه نتیجه ای حاصل نشده است. سیدامیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور نیز این موضوع را تایید کرده و اظهار داشت در سه سال اخیر، هیچ یک از مصوبات دولت در رابطه با اسقاط خودرو های فرسوده و خروج آنها از ناوگان حمل و نقل کشور، خروجی نداشته اند.

وی بیان کرد انجمن پیشنهاد داد که ۱۰ تا ۲۰ درصد از خودروهای پیش فروش فوری را با خودرو های فرسوده جایگزین کنند. با وجود استقبالی که از این طرح شد، اما اقدامی برای اجرایی شدن آن صورت نگرفت. به طوری که  حدود ۸۰ هزار گواهی اسقاط بلاتکلیف مانده است. دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور در ادامه به طرح نوسازی خودروهای سنگین اشاره و اظهار داشت، با توجه به شرایط حاکم، اجرایی شدن این طرح نیز بسیار بعید خواهد بود و آن را صرفاً یک شوخی دانست.

احمدی از شیوع ویروس کرونا در کنار وارونگی هوا در زمستان هم ابراز نگرانی کرد و گفت: موتورسیکلت های فرسوده تقریباً ۸ برابر خودروهای فرسوده در آلودگی هوا نقش دارند که نوسازی آنها کاملاً ضروری می باشد. اما متاسفانه با چنان بی توجهی نسبت به این مسئله مواجه شده ایم که مراکز اسقاط خودرو در کشور با ۱۰ درصد از پرسنل خود مشغول فعالیت هستند. بیش از ۳ هزار نفر از این شاغلین این مراکز در حال حاضر بیکار شده اند. حتی ۲۱۶ مرکز هم کاملاً تعطیل شده است.

در سال گذشته در طرح اسقاط خودرو های فرسوده، به جای یک میلیون خودرو تنها ۱۰۰ هزار خودرو اسقاط شد. دولت از حدود ۱۱ سال پیش تا کنون اعلام کرد خودروهای بالای ۲۵ سال و موتور سیکلت های بالای ۱۰ سال نمی توانند کارت سوخت دریافت کنند و در واقع با این اقدام مردم را به سمت مشارکت در طرح اسقاط خودرو های فرسوده، تشویق کرد. اما در مجموع آنچه به مراکز اسقاط خودرو کمک می کند، خودروهای وارداتی هستند. زیرا بر اساس مصوبات دولت، واردکنندگان می بایست برای واردات، یک گواهی اسقاط دریافت کنند. بعد از آن تعداد این گواهی ها به ۴ مورد نیز رسید. اما به خاطر ممنوعیت واردات، از این نظر هم مراکز اسقاط خودرو، دچار رکود بیش از پیش شدند. قطعا با افزایش نرخ دلار، تا مدت طولانی، این روال ممنوعیت واردات ادامه می یابد. همه این مشکلات در حالی است که تعداد خودروهای فرسوده و نیاز به جایگزین، در حال افزایش است. چرا که فعلا تعداد آن به ۳ میلیون خودرو و ۱۰ میلیون موتور سیکلت می رسد.