مصوبه اسقاط خودروها

آمار و ارقام نشان می دهد روزانه ۴۰۰۰ خودرو وارد چرخه حمل و نقل کشور می شود اما متأسفانه هیچ خودرویی از چرخه خارج نمی شود. از این رو مشکلاتی همچون ترافیک، آلودگی هوا و افزایش مصرف سوخت را به دنبال دارد. خودروهای فرسوده ای که می بایست از رده خارج شوند، بدون هیچ گونه محدودیتی در سطح شهرها در حال تردد هستند.

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این باره می گوید مطابق آخرین مصوبه هیئت وزیران می بایست خودروهای داخلی با مصرف سوخت بالا از رده خارج شوند. بر اساس این مصوبه، خودروساران باید به ازای تولید هر ۴ خودرو با مصرف سوخت بالاتر از ۸ لیتر، یک خودرو فرسوده اسقاط کنند.

مشهدی شریف رییس اتحادیه اسقاط خودرو کشور بیان کرد مصوبه اسقاط خودرو فرسوده که ۵ سال از تصویب آن می گذرد، توسط خودروسازان داخلی اجرا نشد. حتی به تعطیلی واحدها و مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نیز منجر شده و حجم آلودگی هوا را بیش از پیش افزایش داده است. به طوری که در سال های گذشته حجم بسیار زیادی از خودروهای فرسوده در این مراکز وجود داشت.

برای تکمیل فرآیند اسقاط خودرو های فرسوده، محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین خودروسازان داخلی می بایست همکاری داشته باشند. محیط زیست خود را از مهمترین نهادها می داند که در بحث پیگیری و اجرا فعالیت می کند. ستاد حمل و نقل سوخت نیز جنبه نظارتی آن را بر عهده دارد. اما به گفته فعالین این صنف، هیچ یک از این ارگان ها، مصوبه دولت را اجرا نکرده اند. گودرزی رئیس کارگروه اسقاط خودرو نیز به همین موضوع اشاره کرد.

خودروسازان هم از اجرای مصوبه اسقاط خودروهای قرسوده امتناع می کنند. زیرا این کار را به زیان خود می بینند و معتقدند از نظر اقتصادی، مقرون به صرفه نیست. این در حالیست که با آغاز فصل سرد سال، تا کنون ۱۷ روز آلوده را پشت سر گذاشته ایم.