اسقاط موتورسیکلت فرسوده

اسقاط موتورسیکت فرسوده کمکی به معضل آلودگی هوا

تا چندسال پیش بسیاری از مسئولان اصلی ترین علت آلودگی هوای کلانشهرها و به خصوص تهران را وارونگی دما در فصول پاییز و زمستان تلقی می کردند اما چندی بعد و با تحقیقات صورت گرفته در این خصوص به این نتیجه رسیدند که علت اصلی علاوه بر وارونگی هوا، تردد فرسوده ها نظیر موتورسیکلت های فرسوده، خودروهای فرسوده، کامیون ها و اتوبوس های فرسوده، ناوگان فرسوده دولتی از جمله دلایل آلودگی هوای کلانشهرها محسوب می شود. 

اسقاط موتورسیکلت فرسوده

این در حالی است که این موضوع زمانی قوت می گیرد که مساله وارونگی هوا پیش آمده و لازم است فکری به حال اوضاع نابسامان هوا شود اما نکته قابل توجه این است که مساله آلودگی هوا نه فقط در فصول پاییز و زمستان، بلکه در فصول دیگر نیز به قوت خود باقی است و تصمیم گیری مقطعی درباره این مهم امری سهل انگارانه از سوی مسئولین تلقی خواهد شد.

در این بین با توجه به افزایش نرخ بنزین و اقتصاد نابسامان این روزها و با توجه به اینکه اکثر مردم از دهک های پایین درآمدی هستند، مردم کشور توان خرید وسایل نقلیه نو را نداشته و کماکان شاهد تردد فرسوده ها در کلانشهرها هستیم. با توجه به مطالعات صورت گرفته درباره میزان آلایندگی هوا و تاثیر فرسوده ها بر این موضوع به این نتیجه رسیده شد که موتورسیکلت های فرسوده تاثیر بسیار بیشتری در این مبحث داشته و از آنجا که جثه کوچکی داشته اند اما به دلیل تردد بسیار زیادشان سهم قابل توجهی از آلایندگی هوای کلانشهرها را به خود اختصاص داده اند.

با توجه به نکات مذکور قانون گذار در تبصره ای درباره قانون هوای پاک سن فرسودگی موتورسیکلت ها را پایین تر از دیگر وسایط نقلیه اعلام کرده و به ضرورت جایگزینی و اسقاط این خودروها تاکید ویژه ای نموده است.

مراکز اسقاط یکی از متولیان امر اسقاط وسایل نقلیه هستند که در حال حاضر می توانند قدمی پررنگ در این عرصه بردارند. 

 

اعطای وام ۱۲ میلیونی جهت تعویض موتورسیکلت

براساس مصوبات جدید مجلس وامی ۱۲ میلیونی به دارندگان موتورسیکلت های فرسوده به منظور تعویض از سوی دولت اختصاص یافته است. بازپرداخت این وام ۴ درصد بوده و به متقاضیانی که خواهان تعویض و اسقاط موتورسیکلت خود هستند تعلق می گیرد. در همین راستا حدود ۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت نو جهت جایگزینی با موتورسیکلت های اسقاطی در نظر گرفته شده که به افراد متقاضی تعلق خواهد گرفت.