قیمت خودروهای وارداتی

 

بازار خودرو در داخل کشور این روزها نوسانات متعددی را تجربه کرده است. قیمت خودروهای وارداتی نیز در کنار بازار داخلی، دچار افت شده و علت آن را می توان به تزلزل در بازار ارز نسبت داد. طبق آخرین اخبار منتشر شده از قیمت خودروهای وارداتی، کاهش ده تا پانزده درصدی در این خودرو ها رخ داده که نسبت به افت قیمت خودروهای داخل بیشتر می باشد. این موضوع قابل توجیه است. چرا که نسبت قیمت خوذروهای وارداتی به داخی بسیار بالاتر بوده و قطعاً افت قیمت آنها نیز بیشتر خواهد بود. به ویژه این کاهش قیمت که ناشی از کاهش قیمت ارز می باشد.

در سه سال اخیر، رشد قیمت خودروهای وارداتی، چشمگیر بوده که با بررسی علل آن به ممنوعیت واردات این خودروها در سال ۹۷، می رسیم. گرانی ارز و رونق گرفتن این بازار، نیز مزید بر علت شد و به بازار خودروهای خارجی، اجازه رشد داد. تحریم ها هم به این مسئله دامن زد و جهش قیمت خودروهای خارجی را به دنبال داشت. در آن زمان، متقاضیان زیادی از بازار خودرو خارج شدند. به عبارتی قدرت های خرید کاهش یافت و سبب کاهش تقاضا گردید.

در این سه سالی که واردات خودرو ممنوع شد، خودروهای خارجی که در داخل کشور بودند هم اغلب مواقع افزایش قیمت داشتند. البته نزول نرخ ارز، منجر به افت قیمت آنها می شد. ولی به خاطر اینکه اجازه ورود این خودرو ها به کشور داده نشد، کمبود عرضه هم به گرانی ها کمک می کرد. با این حساب، صرفاً ارزان شدن نرخ ارز، نمی توانست حباب قیت ها را در بازار مذکور بشکند. در شرایط کنونی که قیمت ارز کاهش قابل توجهی داشته اما همچنان قیمت خودروهای وارداتی بالاست. به همین خاطر فعالان  این بازار راهکار حل مشکلات این بازار را رفع ممنوعیت بازار و بهبود عرضه می دانند. حتی برخی معتقدند اگر ممنوعیت ها برداشته شود، ممکن است قیمت خودروهای وارداتی به نصف هم برسد.

برجام هم عامل دیگری است که می تواند بر قیمت ها اثر مستقیم گذارد، لغو تحریم ها قیمت ها را کاهش خواهد داد. اگر ایندو اتفاق همزمان رخ دهند، شاهد برگشت مجدد مشتریان به بازار و افت قیمت ها خواهیم بود. پیش بینی می شود با لغو تحریم ها، واردات خودرو در دولت بعدی مجدداً رونق بگیرد.