آلودگی خودروهای فرسوده

خودروهای فرسوده از تردد منع شدند، خرید و فروش خودروهای فرسوده ممنوع شد؛ حرف از خودروهای فرسوده زیاد است، اما دست‌انداز‌های زیادی پیش روی افرادی است که می‌خواهند خودروی فرسوده‌شان را نو کنند؛ دردسرهایی که باید آن را تیر خلاصی برای آسمان آبی دانست؛ از تسهیلات با کارمزد بالا بگیرید تا یافتن ضامن معتبر و کاغذبازی نفسگیر.
از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در کشورهای موفق روالی مشخص و سریع دارد؛ در این کشورها با توجه به سن خودرو ‌هزینه‌های عوارض و بیمه خودرو به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. افزون بر این خودرو در همه جای دنیا به عنوان کالای مصرفی شناخته می‌شود، اما در ایران اغلب افراد دید سرمایه‌ای به آن دارند، به همین خاطر خانواده ایرانی سعی می‌کند آن را نگه‌دارد در نتیجه تمایل کمتری برای از رده خارج کردن خودرو در کشورمان وجود دارد.

آن‌طور که دبیر معاینه فنی کلانشهرهای کشور می‌گوید سن فرسودگی برای خودروهای سنگین و شخصی ۲۰ سال، تاکسی ده سال و اتوبوس‌های شهری ۸سال است‌.
در حال حاضر مصوبات زیر در حال اجرائی شدن هستند:
افزایش عوارض سالیانه خودروهای فرسوده
اضافه شدن بیمه ای به نام بیمه ی فرسودگی برای مالکان خودروهای فرسوده
جریمه ۵۰۰۰۰ تومانی برای هر روز تردد
عدم امکان نقل و انتقال
و تمام این موارد مالکان را مجبور به اسقاط خودروی خود میکند. اما طرح های جایگزینی هم وجود دارد که تا حدی توانسته انتظار مالکان را برآورده نماید.امید است با توجه دولت و مسئولین انتظارات به جا و منطقی مالکان خودروهای فرسوده نیز برآورده شود.