خودروهای فرسوده

خودرو های فرسوده در کشور با روندی رو به رشد در حال افزایش هستند و در سال های آتی سونامی از این خودروهای فرسوده ایجاد خواهد شد. ســید امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ضمن اشاره به این موضوع، بیان کرد ما در کشور، پتانسیل اسقاط سیصد و شصت هزار دستگاه از خودروهای فرسوده را در طول سال داریم. متاسفانه دولت، همکاری لازم را در این رابطه نداشته است.

وی همچنین افزود: هر چند که مراکز بازیافت و اسقاط خودروهای فرسوده، جزو تامین کنندگان اصلی قراضه برای کارخانه های فولاد به شمار می روند اما با این شرایط پیش آمده، کشور مجبور به واردات قراضه از خارج شده است. به رغم پتانسیل بالایی که در این خصوص وجود دارد، صرفاً هشت هزار خودروی فرسوده در سال گذشته به مرحله اسقاط رسیدند و میزان قراضه آهن را نیز دچار افت نموده است. اگر مراکز اسقاط فعال باشند، قطعاً نیاز به واردات قراضه نیز کاهش خواهد یافت.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو از عدم برنامه ریزی دولت برای اسقاط خودروهای فرسوده خبر داد و گفت در واقع دولت یکی از مهم ترین ارکان در خودروسازی را نادیده گرفته است. همخوانی بین تولید و خروج خودرو ها امری کاملاً طبیعی و ضروری بوده، این در حالیست که تنها به بخش تولید توجه می شود و سالانه حجم آن را هم افزایش می دهند. طبق آمار و ارقام، سه میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که با این روند، تعداد آنها تا چند سال آینده، بسیار زیاد خواهد شد.

آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و افزایش تصادفات و شمار جانباختگان ناشی از آن می تواند از مهم ترین مشکلات و معضلات  تردد این خودرو ها باشد. در کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم پیشنهاد گردید تا مالکین این دسته از خودرو ها در اولویت برنامه های فروش خودروسازان باشد. حتی در صورت دریافت هزینه بیشتر، نیز مراکز اسقاط، عهده دار این مازاد هزینه شوند. اما این پیشنهاد نیز مورد بی توجهی واقع گردید.