خودروهای فرسوده

عدم اسقاط خودرو های فرسوده، یکی از مهم ترین معضلات در کشور ما به ویژه در فصل سرد سال می باشند. چرا که وارونگی هوا و در نتیجه آلودگی آن را به دنبال دارد. قبل از فرا رسیدن فصل زمستان، این موضوع به شدت مورد بحث قرار گرفته است. مرکز کنترل آلودگی هوا آماری را اعلام نموده که نشان می دهد این دغدغه ها بی مورد نیست. این مرکز اعلام کرده که از ابتدای امسال تا کنون فقط دو روز پاک در کشور وجود داشته و سی و یک روز نیز در وضعیت ناسالم قرار گرفته است.

کوتاهی خودرو سازان در اسقاط خودرو های فرسوده، نکته ای است که بسیار مورد توجه قرار دارد. چرا که طبق قانون، خودرو سازان می بایست به ازای تولید هر چهار خودرو با مصرف سوخت بیش تر از هشت لیتر، یک خودرو فرسوده را اسقاط نمایند. نه خودروی داخلی هم مشمول چنین طرحی می شوند. این در حالیست که خودرو سازان، به این مسئله اهمیتی ندادند. از طرفی واردات خودرو نیز ممنوع شد.

در حال حاضر مراکز اسقاط خودرو های فرسوده در کشور نیز با حداقل ظرفیت (ده درصد) در حال فعالیت هستند. در حالی که این صنعت می توانست چرخ صنعت خودرو را بچرخاند. پلیس نیز تردد این خودرو ها و عدم اسقاط آنها را موجب بالا رفتن آمار تصادفات و همچنین آلودگی هوا عنوان کرد. کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم به این موضوع ورود پیدا کرد و این کمیسیون اعلام نمود که در صورت آزادسازی واردات خودرو های خارجی و همین طور برای تولید خودرو های داخلی، طرح اسقاط خودرو های فرسوده به عنوان یک شرط لازم و اساسی مطرح می گردد تا بستری برای  احیای این صنعت فراموش شده، مهیا گردد.

فعالین این حوزه نیز امیدوارند که با روی کار آمدن دولت جدید، تمهیدات لازم برای این منظور اندیشیده شود.