اسقاط خودرو های فرسوده، امری الزامی برای کاهش سطح آلودگی ها به ویژه در کلانشهر ها می باشد. متاسفانه در سال های اخیر، شاهد افزایش تعداد روزهای آلوده در طول سال هستیم که خسارات جبران ناپذیری را بر جای می گذارد.
خارج کردن خودرو های فرسوده از چرخه و تشویق صاحبان این خودرو ها برای چنین کاری، سیاستی است که دولت های مختلف برای آن تلاش می کنند. طرح جایگزینی ایران خودرو نمونه ای از اقدامات انجام شده برای کمک به اسقاط خودرو های فرسوده می باشد.
جهت اطلاع از شرایط اسقاط خودرو های فرسوده در سال ۱۴۰۱، ثبت نام خودرو فرسوده طرح جایگزینی ایران خودرو  و اخبار این چنینی مطالب این سایت را دنبال نمایید.‌

سن فرسودگی خودرو های مختلف
یکی از موارد مهم در بررسی اسقاط خودرو های فرسوده، سن فرسودگی آنها می باشد که در گذشته تنها سن خودرو را معیار فرسودگی قرار می دادند‌. اما در حال حاضر معیار های دیگری هم در این موضوع دخیل است. به عنوان مثال میزان کارکرد وسیله نقلیه، پیشرفت تکنولوژی و شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه نیز تاثیر گذار است.
به طور کلی سن فرسودگی خودرو های مختلف به این ترتیب می باشد:

خودرو های شخصی (سواری و ون): ۱۵ سال
خودروهای عمومی (سواری و ون):  نوع بنزینی و دو گانه سوز: ۸  سال، نوع گازسوز: ۱۰ سال و نوع برقی: ۱۴ سال
وانت: نوع گاز سوز و بنزینی: ۱۴ سال و نوع دوگانه سوز و دیزلی: ۱۳ سال
اتوبوس درون‌ شهری: نوع دیزلی و پایه گاز سوز: ۱۰ سال و نوع برقی ۲۰ سال
مینی بوس و میدل باس درون شهری و برون شهری:  نوع دیزلی ۸ سال، نوع پایه گاز سوز ۱۰ سال و نوع برقی
اتوبوس برون‌شهری و کشنده: ۱۰ سال
کامیون و کامیونت: ۱۶ سال
موتور سیکلت: نوع بنزینی و کاربراتوری: ۵ سال، نوع بنزینی و انژکتوری: ۶ سال و نوع برقی : ۱۲ سال
سواری دولتی: ۱۳ سال
شرایط اسقاط خودرو های فرسوده در سال جاری چیست؟
برای اسقاط خودرو های فرسوده در سال ۱۴۰۱، موارد متعددی بررسی می گردد. مصرف سوخت بالا از جمله شرایطی است که اسقاط خودرو را توجیه می کند. خودروهایی که آلاینده ها را بیش از حد مجاز وارد هوا می کنند و همین طور خودرو هایی که ایمنی آنها پایین است برای اسقاط در نظر گرفته می شوند.
در مجموع اگر خودرو در دو دوره متوالی، در معاینه فنی مردود شود، شرط اسقاط را دارد.‌

در سال جاری برای متقاضیان اسقاط خودرو های فرسوده دو طرح در نظر گرفته شده است:
طرح نقدی خودرو فرسوده
طرح جایگزین خودرو فرسوده

در طرح نقدی خودرو های فرسوده، خودرو فرسوده با  با خودرو نو جایگزین می گردد. بسته به نوع خودرو فرسوده، برای شرکت در این طرح، سن هر یک به این شرح می باشد:

خودرو سواری: ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵

وانت بار: ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵
مینی بوس، اتوبوس و کامیون ۱۳۷۰ به قبل
برای پیش ثبت نام طرح نقدی خودرو های فرسوده باید به سامانه https://khodrofarsoodeh.com مراجعه کرد. سپس مراکز اسقاط خورو، فراخوان می دهند. در نهایت باید  وجه معادل خودرو فرسوده به حساب صاحب خودرو واریز شود.‌