قیمت خودروهای فرسوده

مسئله اسقاط همت جمعی را می طلبد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بنابه گفته عالم زاده، شهردار کرمان، تعدادی از خودرو‌های ناوگان حمل و نقل شهرداری فرسوده بوده و نگهداری از آن ها هزینه بر است و کارایی مناسب را نخواهند داشت. خودرو‌های این واحد با توجه به حجم کاری بالا سریع‌تر از سایر خودرو‌ها دچار فرسودگی می‌شوند.

 

این در حالی است که متوسط عمرمفید خودروهای ناوگان حمل و نقل ۱۲ سال بوده و لازم است خودروهای جدیدی جایگزین این فرسوده ها شود.

عالم زاده با بیان اینکه ۲۴دستگاه خودروی دنا به سیستم حمل و نقل شهرداری اضافه شده افزود: با ورود خودرو‌های جدید و خروج خودرو‌های فرسوده، شاهد صرفه جویی در هزینه‌ها و افزایش کارایی واحد‌های مرتبط در شهرداری خواهیم بود. دیزلی نو و آلایندگی وسایل نقلیه بنزینی ۲۰ساله، حدود ۸ برابر وسایل نقلیه بنزینی نو است. 

آلایندگی ناوگان فرسوده در خودروهای دیزلی بسیار بیشتر از بنزینی ‌ها است. نتایج نشان می دهد که حدود ۹۵ درصد آلایندگی مینی ‌بوس ‌ها و ۷۰ درصد ذرات معلق منتشر شده ناشی از ناوگان فرسوده آنها است.نکته جالب اینکه به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران از۱۱۰ هزار خودروی مراجعه‌ کننده به مراکز معاینه فنی که کمتر از چهار سال از تولید آنها گذشته است تنها ۳۸ درصد توانسته‌اند از تست آلایندگی با موفقیت عبور کنند. 

در پیشنهاد جدیدی که دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مطرح شد، مقرر شد اگر در معابر، خودروهای دودزایی آمد و شد دارند با وجود اینکه ممکن است تنها چندماه از اخذ معاینه فنی آنها گذشته باشد، نیاز است معاینه فنی آنها باطل شود.

در شرایط کنونی امکانات کافی در اختیار مراکز اسقاط وجود دارد و با عنایت کافی به راه اندازی خطوط بازیافت و اسقاط، می توان با حداکثر درآمد و حداقل هزینه به بهره وری کامل رسید. کما این که تاکنون سامانه اسقاط سما با حداکثر توان خود و به مدیرعاملی دکتر مجید بخشنده توانسته در شرایط نابسامان اقتصادی امروز قدم های مثبتی بردارد. 

از طرفی با توجه به روند افزایش قیمت خودرو احتمال خرید خودروها کاهش یافته و این مساله زمینه ساز افزایش فرسوده ها در سطح کشور خواهد شد. بدین منظور ارائه تسهیلات به دارندگان خودروهای فرسوده حمل و نقل شهری حداقل کاری است که دولت می تواند انجام دهد. لازمه انجام این مهم، اختصاص بخشی از بودجه صنعت خودرو به نوسازی ناوگان فرسوده است. مسئله اسقاط همت جمعی را می طلبد. دولت می تواند برای کاربری خودروهای شخصی، تاکسی ها و ناوگان حمل و نقل تفکیک قائل شود. همچنین این تفکیک می تواند در زمینه خودروهای وارداتی و ثبت سفارش ها نیز مورد توجه قرار گیرد.