قیمت خودروهای فرسوده

وضعیت اسقاط خودرو های فرسوده همچنان بلاتکلیف است.

محمد حسین گودرزی در گفت‌و گو با خبرنگاران درباره وضعیت خودروهای فرسوده بیان کرد: به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و گره خوردن کار ما با واردکنندگان، در حال حاضر حدود ۵تا ۱۰درصد خودرو‌های فرسوده اسقاط می‌شوند و ۹۰درصد ظرفیت مراکز خالی است.

گودرزی ادامه داد: فقط واردکنندگان می‌توانند از گواهی اسقاط ما استفاده کنند چرا که خودروسازان تاکنون به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

بر اساس مصوبه دولت در سال ۸۶، قرار شد ۳۰درصد تولیدات خودروسازان داخلی جایگزین خودروهای فرسوده شود و از طرفی بنابر دستورالعمل دولت از سال ۸۵طبق تبصره ۱۳، مسئولیت اسقاط خودرو با واردکننده و خودروساز داخلی است که متاسفانه خودروسازان به وظیفه خود اصلا عمل نمی‌کنند و بار این مسئولیت بر دوش مراکز اسقاط افتاده است و جالب این که دولت نیز با وجود هوای آلوده و مصرف بی‌رویه بنزین در کشور با ما همکاری نمی‌کند.

گودرزی با تاکید بر این که اسقاط خودرو با زندگی مردم سروکار دارد، افزود: کشتارهای جاده‌ای و ترافیک‌های شهری ارتباط مستقیمی با خودرو‌های فرسوده دارند اما دولت توجهی به این مهم نمی‌کند.

وی افزود: اگر دولت در این زمینه اقدامی انجام می‌داد در مدت یک سال تمام خودرو‌های فرسوده از رده خارج می‌شد، اما در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰هزار خودروی فرسوده در سطح کشور تردد می‌کنند و اگر چه این میزان از زمان ممنوعیت واردات افزایش پیدا نکرده اما کاهش نیافتن آن نیز خطر جدی محسوب می‌شود.

رییس کارگروه اتحادیه بازیافت و اسقاط خودرو‌های فرسوده  افزود: از ابتدای سال جاری فقط ۳۷هزار خودرو اسقاط شده است، این در حالی است که سالانه باید حداقل حدود یک میلیون خودروی فرسوده از رده خارج کنیم و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، تا سال ۱۴۰۰حدود ۹۰۰هزار خودروی فرسوده وارد ناوگان شهری‌مان می‌شود و اگر دولت تمهیداتی برای از بین بردن این خودروها در نظر نگیرد کلان شهرها قفل خواهند شد.